Meditacija – kaj, kako, zakaj, kdaj…

kako začeti meditirati

O meditacijah kroži marsikatera zmotna razlaga in ne želim, da vas to odvrne od tehnike, s katero lažje dosežete svoje cilje ter bolje upravljate s stresom.

Večina izmed nas ima v glavi nenehen miselni tok. Pa naj bodo to skrbi, strahovi, kritike, sodbe, ki nam polnijo misli in kot reka nenehno tečejo. Budisti temu rečejo opičji možgani. To je normalno človeško stanje in temu ne moremo ubežati.

Kaj lahko naredimo? Naučimo se lahko kako ostati na rečnem nabrežju, brez da nas tok misli odnese s sabo in nas meče ob skale in čeri. Lahko se naučimo prepoznati misli, občutke in čustva brez da jim damo moč nad nami. Meditacija nam da moč, da prepoznamo kaj se dogaja v naših mislih in v telesu brez vpliva na nas. To lahko primerjamo s pinballom – večino časa nas miselni tok premetava sem in tja med določeno mislijo in občutkom, brez da se zavedamo kaj se z nami dogaja. Meditacija preusmeri pozornost iz žogice na igralca. Žogico še vedno premetava sem in tja, razlika pa je ta, da sedaj zavestno opazujemo igro in mi odločamo kako jo želimo igrati.

V najenostavnejši razlagi je meditacija način kako izboljšati zavest in krepiti pozornost. Izboljšati zavest pomeni da izboljšamo opazovanje kaj se v nas dogaja, brez da reagiramo ali da postanemo to, kaj se znotraj nas dogaja.

Naprimer: recimo, da vaš partner ali šef reče nekaj, kar bi vas v normalnem primeru močno razjezilo ali vas vrglo iz tira. Če to razčlenimo, lahko opazite da bi vas to zagrelo ali bi dobili napet občutek v prsih, morda napetost v grlu in temu bi sledila kakšna misel kot: ”Ne morem verjeti, da si to res rekel, kakšen bedak si.” In temu bi sledila še kakšna glasna pripomba in to bi se razvilo v pravi prepir. Vendar se to zgodi tako hitro, da to dojemamo kot en sam dogodek. Z meditacijo postanete bolj zavestni vsakega od korakov v sosledju teh dogodkov. Še vedno boste začutili tisti topel občutek ali napetost v prsih, se boste pa točno zavedali kaj se z vami dogaja, kar pomeni, da boste imeli izbiro kako odreagirati.

Kadar sami izbirate kako se boste odzvali, namesto da reagirate kot da ste na avtopilotu, takrat niste več žrtev okoliščin.

Svoje življenje vzamete v svoje roke. Razvoj zavestnega opazovanja sebe je tudi del doseganja ciljev pri vseh spremembah, ki jih želite vpeljati v svoje življenje. Recimo da želite shujšati. Imeli ste dolg in zelo naporen dan in ko pridete domov, je na pultu čips, ki ga je tam pustil vaš partner. Preden se zaveste, pojeste pol vrečke.
Meditacija je način, da se bolje zavedate svojih dejanj in posledično se zmorete ustaviti preden pojeste tisti čips in se tega z lahkoto zavedate tudi naslednjič, ko pridete v podobno skušnjavo. Lažje in hitreje se zaveste svojih občutkov in čustev in tudi želje po tem, da bi te občutke zadušili s hrano. Namesto tega lahko ZAVESTNO izberete, da se greste okopati ali pogledate smešen film ali naredite kaj drugega, da se zadovoljite.

Več zavedanja pomeni, da imate večjo svobodo odločanja. In večja svoboda odločanja pomeni večji nadzor nad svojo usodo. Skladno s povečevanjem zavesti, nas meditacija tudi uči kako povečati pozornost. Kvaliteta izkušenj je pogojena s stopnjo pozornosti. Z drugimi besedami – vašo stanje duha in kako se počutite v danem trenutku je v veliki meri odvisno od tega čemu posvečate pozornost.

Usmerjena pozornost

Danes je naša pozornost razdeljena med tisoče nalog. Zaradi tega smo napeti, izmučeni in izčrpani. Živimo v svetu, polnem motenj. Telefoni, sporočila, pošta, obvestila iz socialnih omrežij, poročila in še kaj. Povečini se na te motnje odzovemo avtomatsko in nezavedno, ne glede na to kako pomembno je to kaj delamo. Recimo da imate lepo nedeljsko popoldne in se igrate z otroci. V žepu vam zavibrira telefon, dobili ste e-pošto. Avtomatsko sežete v žep in odprete sporočilo, ki vas obvešča o težavah v službi. Sedaj razmišljate še samo o tem in ste komajda prisotni v igri s svojimi otroci.
Ali pa ste v službi in delate na zelo pomembnem projektu, ko dobite Facebook sporočilo. Preden se zaveste, ga odprete, začnete brati in vas je že odpeljalo. Takšne stvari se nenehno dogajajo, imam prav?

Trenirati svojo pozornost pomeni, da se osredotočite na to kaj počnete in ste prisotni v vsakem trenutku brez da vas zunanji svet nenehno moti. To ni samo ključ do boljše produktivnosti in doseganju ciljev, temveč je tudi ključ do sreče in dobrega počutja. To pojasnjuje zakaj se toliko ljudi in tudi najboljša podjetja odločajo za meditacijo. Ne-glede na to kaj slišite pri poročilih ali vidite v filmih, meditacija ni samo za hipije in čudake, ki nosijo lesene zapestnice ali za zen duhovnike, ki živijo na vrhovih gora. Meditacije se poslužujejo tudi slavne in uspešne osebnosti kot je Oprah Winfrey, Hugh Jackman, Arnold Schwarzenegger. Tudi zelo uspešna podjetja kot so Apple, Google in Nike nudijo svojim zaposlenim programe meditacij. Zaposleni v teh podjetjih so sprejeli meditacijo zaradi vseh razlogov, ki sem jih prej naštela. Počutijo se boljše in bolj samozavestno, bolje se soočajo s stresom, dvigujejo nivo svoje produktivnosti in lažje dosegajo svoje cilje.

Meditacija je lahko duhovna ali verska praksa in mnogo ljudi jo povezuje s tem. Vendar na rabite biti duhovna ali religiozna oseba, da boste začutili njeno dobrobit.

Nekaj praktičnih nasvetov kako se lotiti meditacije

  1. Začnite počasi in bodi vztrajni. Ko se začnete ukvarjati s tekom, ne začnete z maratonom. Naj bo to vodilo tudi pri meditaciji. Če si zadate cilj, da boste vsak dan meditirali eno uro, boste najverjetneje pogrnili. Začnite raje s tremi do petimi minutami dnevno in ko boste pri tem uspešni, počasi povečujte časovni razpon. Nastavite si alarm in ko zazvoni, ste končali. Zakaj? Ker če boste podaljšali meditacijo, ko se počutite dobro, jo boste najverjetneje skrajšali, ko se ne boste počutili najbolje.
    Pogostost meditiranja je pomembnejša od dolžine meditiranja, saj ko vam pride meditiranje v navado, boste začeli opažati pozitivne spremembe in takrat lahko mirno podaljšujete čas meditiranja na 20, 30 minut dnevno ali 2x dnevno, odvisno od urnika, ki ga imate.
  2. Ne skrbite, če imate polno glavo. Mediji prikazujejo, da naj bi med meditacijo popolnoma izklopili misli, vendar temu ni tako. Ljudje poskusijo, jim ne uspe in razočarani nehajo. Naj vas razveselim – tudi zen mojstri in učitelji meditacije včasih izkusijo t.i. opičje možgane, o katerih smo govorili na začetku. Razlika je v kvaliteti njihovih misli in v zavedanju. Misli, čustva in občutke zaznajo in jih opazujejo, brez da bi jih le-ti povlekli s sabo. In to trenirate tudi vi, kadar meditirate. Vse kar morate narediti je, da vadite prakso meditiranja nekaj časa, naj vam postane domača in vam pride v navado. Ni ‘’slabe’’ ali ‘’dobre’’ meditacije. Edina slaba meditacija je tista, ki je ne naredite.
  3. Ustvarite rutino. Če je le mogoče, izberite določeno uro v dnevu in se tega držite. Doma ali na delovnem mestu si ustvarite kotiček, kjer vas ne bodo motili. Izklopite telefon, računalnik in druge motilce in povejte ljudem okrog vas, da ne boste dosegljivi v tem času, ki ste si ga zastavili. Vsi ti koraki vam bodo pomagali ustvariti navado.

Zame ima meditacija izjemen učinek in upam, da boste tudi vi spoznali njene prednosti in darove. Začnite meditirati že danes.